Deze zomer organiseren De Vrienden van het historisch Van Peteghemorgel al voor de 30ste keer de Zomerse Orgelconcerten. Met internationaal gerenommeerde organisten, talent uit eigen land en uiteraard het traditioneel Orgelbiertje achteraf wordt het opnieuw een concertenreeks die ons prachtige muziek laat ontdekken.
Het Van Peteghemorgel in Haringe speelt de hoofdrol maar we gaan ook naar Stavele voor een concert. Vier mee met ons om zo het Van Peteghemorgel en zijn bouwers blijvend te eren!
Cet été, les Amis de l'orgue historique Van Peteghem organisent pour la 30e fois les Concerts d'orgue d'été. Avec des organistes de renommée internationale, des talents locaux et, bien sûr, la traditionnelle bière d'orgue qui suivra, il s'agira à nouveau d'une série de concerts qui nous permettra de découvrir de la belle musique.
L'orgue Van Peteghem de Haringe joue le rôle principal, mais nous nous rendrons également à Stavele pour un concert. Rejoignez-nous pour célébrer l'orgue Van Peteghem et ses facteurs à perpétuité !
This summer, the Friends of the historic Van Peteghem Organ are organising the Summer Organ Concerts for the 30th time. With internationally renowned organists, home-grown talent and, of course, the traditional Organ Beer afterwards, it will again be a concert series that lets us discover beautiful music.
The Van Peteghem organ in Haringe plays the leading role but we will also go to Stavele for a concert. Join us in celebrating the Van Peteghem organ and its builders in perpetuity!
Aperitief
Filet pur met groentjes en kroketten
Dame Blanche
Koffie en dranken all-in
Apéritif
Filet de porc aux légumes et croquettes
Dame Blanche
Café et boissons à volonté
Aperitif
Filet pur with vegetables and croquettes
Dame Blanche
Coffee and drinks all-in
Dit uniek historisch instrument vormt als rococo-instrument een uniek geheel. Het betekent een hoogtepunt in de orgelmakerskunst van de familie Van Peteghem die tussen 1776 en 1787 het Vlaamse orgellandschap verrijkte met een aantal orgels die op estetisch gebied tot het beste behoren van wat er toendertijd werd gemaakt.
Uit die periode is het orgel van Haringe ongetwijfeld het best bewaarde instrument. Het overleefde niet alleen door zijn stevige constructie maar ontsnapte ook aan de verschillende smaken die sindsdien in de orgelbouw heersten. Het orgel werd nooit omgebouwd en de verschillende registers werden niet aangepast aan de nieuwe smaak. Bovendien heeft het een uitgebreide dispositie. De combinatie van al deze elementen maakt dit orgel tot een uniek stuk uit ons orgelpatrimonium. Tussen 1993 en 1994 werd het orgel hersteld door J.P. Draps en G. Potvlieghe onder toezicht van Monumentenzorg (Dhr. Fouconnier en P. Roose).
Uit vroegere rekeningen vernemen we dat een zekere Pieter Kockenpo de orgelkasten – zonder het snijwerk – leverde voor de som van 350 Franse kroonstukken. Het snijwerk werd verzorgd door Jan Elshoecht. Dit was een beeldhouwer uit Sint-Winoksbergen. Aan hem moet waarschijnlijk ook de opvatting van het bouwkundig plan worden toegeschreven. Het orgel werd gebouwd in opdracht van Pastoor Vormezele die schreef dat het geheel “verre boven 5000 (bijna 6000) gulden” had gekost. Het werd voor het eerst bespeeld op 17 april 1779, twee dagen voor het afsterven van de zieke pastoor.
Cet orgue rococo a été construit en 1778 et forme un ensemble absolument unique. Il représente l’apogée de l’art de la famille Van Peteghem qui, entre 1776 et 1787, a enrichi le paysage de l’orgue flamand avec ce qui, dans le domaine de l’esthétique, peut être considéré comme ce qui s’est fait de mieux à cette époque.
De cette période, l’orgue de Haringe est indubitablement l’instrument le mieux conservé. Il a survécu grâce à sa solide construction ; d’autre part, il a échappé aux adaptations à différentes esthétiques qui ont prévalu ultérieurement dans la facture d’orgue. L’orgue n’a jamais été transformé et les différents registres n’ont pas été adaptés à de nouvelles modes. En outre sa disposition est étendue. La combinaison de tous ces éléments fait de cet orgue une pièce unique du patrimoine d’orgue flamand.
En 1993-1994, l’orgue a été restauré par J.P. Draps et G. Potvlieghe sous le contrôle du service pour la sauvegarde des monuments ‘Monumentenzorg’ (Fouconnier et Roose).
Des documents comptables anciens nous apprennent qu’un nommé Pieter Kockenpo a livré les buffets d’orgue – sans les sculptures – pour la somme de 350 couronnes françaises. Les sculptures sont de la main de Jan Elshoecht, un sculpteur établi à Bergues. C’est sans doute à ce dernier que l’on doit la conception du plan de construction. L’orgue a été construit sur ordre du curé Vormezele, qui a écrit que le coût avait “largement dépassé les 5000 florins ; en fait presque 6000”. Le concert d’inauguration a eu lieu le 17 avril 1779, deux jours avant le décès du curé malade.
This unique historical instrument forms a unique whole as a Rococo instrument. It represents a high point in the art of organ building by the Van Peteghem family, who between 1776 and 1787 enriched the Flemish organ landscape with a number of organs that, aesthetically speaking, belong to the best of what was made at the time.
The Haringe organ is undoubtedly the best preserved instrument from that period. It not only survived due to its sturdy construction, but also escaped the different tastes that have prevailed in organ building ever since. The organ was never rebuilt and the different registers were not adapted to the new taste. In addition, it has an extensive disposition. The combination of all these elements makes this organ a unique piece from our organ heritage. Between 1993 and 1994 the organ was restored by J.P. Draps and G. Potvlieghe under the supervision of Monumentenzorg (Mr. Fouconnier and P. Roose).
We learn from earlier accounts that a certain Pieter Kockenpo supplied the organ cases – without the carvings – for the sum of 350 French crown pieces. The carving was done by Jan Elshoecht. This was a sculptor from Sint-Winoksbergen. The conception of the architectural plan must probably also be attributed to him. The organ was commissioned by Pastor Vormezele, who wrote that it had cost “far above 5,000 (almost 6,000) guilders”. It was played for the first time on April 17, 1779, two days before the death of the sick pastor.
Het orgel werd gebouwd door Pieter en Lambert-Benoit Van Peteghem. Pieter Van Peteghem werd geboren te Wetteren op 24 januari 1708 als zoon van een brouwer. Meer dan één toekomstig orgelmaker deed de interesse voor het vak op toen in zijn parochiekerk werken aan het orgel plaatsvonden: zo ook in Wetteren waar de Antwerpenaar G. Davit bij de Van Peteghems logeerde en Pieter de eerste beginselen van de orgelbouwkunde bijbracht. Na een verdere bekwamingsperiode bij de illustere Jean-Baptiste Forceville te Antwerpen en Brussel vestigde Pieter Van Peteghem zich zelfstandig in Gent, omstreeks 1733.
Vanaf 1740 ongeveer begon hij aan een merkwaardige reeks scheppingen in Vlaanderen. Naarmate zijn atelier uitbreiding nam, en ook zijn zonen mee begonnen werken, werd het werkterrein uitgebreid tot het huidige Frans- Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen en het toenmalige Brabant. De oudste zoon, Ægidius-Franciscus Van Peteghem, geboren te Gent op 27 maart 1737 en er gestorven op 5 maart 1797, bleek zeer ambulant en reef bestellingen binnen voor het Gentse atelier tot diep in Brabant en Noord- Brabant, thans Nederland. De tweede zoon, Lambert-Benoit Van Peteghem, eveneens geboren te Gent op 5 maart 1742 en er gestorven op 5 september 1807, stond van jongsaf aan de werktafel.
In 1776 was Pieter Van Peteghem te oud geworden om nog vaak op het terrein te gaan werken en associeerde hij zich contractueel met zijn zoon Lambert-Benoit. Van toen af zijn veel bouwcontracten ondertekend met ‘L.B. Van Peteghem et Père’. Pieter bleef immers actief in het atelier tot aan zijn plotse dood op 4 juni 1787.
Het is tussen genoemde data, 1776 en 1787, dat het hoogtepunt ligt in de productie van de Van Peteghem-dynastie.
A partir de 1740, il commença une série de créations remarquables en Flandre. Lorsque son atelier s’agrandit et que ses fils commencèrent à le seconder, il élargit son périmètre d’action aux territoires actuels de la Flandre française, de la Flandre zélandaise et au Brabant de l’époque.
Son fils aîné, Ægidius-Franciscus Van Peteghem, né à Gand le 27 mars 1737 et y décédé le 5 mars 1797, se déplaçait volontiers et engrangeait pour l’atelier gantois des commandes jusque loin dans le Brabant et le Brabant du Nord (actuellement province des Pays-Bas). Le second fils, Lambert-Benoit Van Peteghem, né également à Gand le 5 mars 1742 et y décédé le 5 septembre 1807, travaillait dans l’atelier dès son plus jeune âge.
En 1776 Pieter Van Peteghem était devenu trop âgé pour se rendre encore souvent sur place et il s’associa par contrat avec son fils Lambert-Benoît. A partir de cette date, de nombreux contrats de construction furent signés “L.B. Van Peteghem et Père”. En effet, Pieter resta actif dans l’atelier jusqu’à sa mort subite le 4 juin 1787. Entre ces deux dates, 1776 et 1787, se situe l’apogée de la production de la dynastie des Van Peteghem.
From about 1740, he began a remarkable series of creations in Flanders. As his studio expanded, and his sons also started working with him, his field of activity expanded to what is now French Flanders, Zeelandic Flanders and what was then Brabant. The eldest son, Ægidius-Franciscus Van Peteghem, born in Ghent on 27 March 1737 and died there on 5 March 1797, turned out to be very itinerant and received orders for the Ghent workshop as far afield as Brabant and North Brabant, now the Netherlands. The second son, Lambert-Benoit Van Peteghem, also born in Ghent on 5 March 1742 and died there on 5 September 1807, was at the worktable from an early age.
By 1776, Pieter Van Peteghem had become too old to work frequently on the site and contractually associated himself with his son Lambert-Benoit. From then on, many building contracts were signed 'L.B. Van Peteghem et Père'. Indeed, Pieter remained active in the studio until his sudden death on 4 June 1787.
It is between the mentioned dates, 1776 and 1787, that the peak of the Van Peteghem dynasty's production lies.
De Sint-Jans Onthoofdingkerk is de parochiekerk van de tot de West-Vlaamse gemeente Alveringem behorende plaats Stavele, gelegen aan het Alexis Decarneplein.
De Sint-Martinuskerk is de parochiekerk van de tot de West-Vlaamse gemeente Poperinge behorende plaats Haringe, gelegen aan het Haringeplein.
L'église Saint-Jean-Baptiste est l'église paroissiale de la ville de Stavele appartenant à la commune flamande occidentale d'Alveringem, située sur la place Alexis Decarneplein.
L'église Saint-Jean-Baptiste est l'église paroissiale de la ville de Stavele appartenant à la commune flamande occidentale d'Alveringem.
L'église Saint-Martin est l'église paroissiale de la ville de Haringe, appartenant à la commune de Poperinge en Flandre occidentale, située sur la Haringeplein.
The Church of St John the Baptist is the parish church of the town of Stavele belonging to the West Flemish municipality of Alveringem, located on Alexis Decarneplein.
St Martin's Church is the parish church of the town of Haringe, belonging to the West Flemish municipality of Poperinge, located on Haringeplein.